Jubileumboek NVBF genomineerd voor Louis Hartlooper Prijs 2018

Vandaag zijn de nominaties voor de Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie 2018 bekendgemaakt. De jaarlijkse prijs wordt op vrijdag 28 september tijdens het Nederlands Film Festival uitgereikt. Het jubileumboek van de NVBF, 100 jaar branchevereniging van bioscopen in Nederland - van Nederlandse Bioscoopbond naar Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters, is één van de genomineerden.

Het boek is te koop via de EYE museumshop, via bol.com en via het NVBF bureau. Leden van de NVBF krijgen 25% korting wanneer zij een exemplaar bestellen via het bureau.

---

De Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie wordt voor de vijftiende keer uitgereikt aan een persoon die het afgelopen jaar met een of meerdere publicaties een stimulerende bijdrage heeft geleverd aan het denken over cinema en aan de verdieping van de Nederlandse filmcultuur. De Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie wordt jaarlijks uitgereikt onder auspiciën van de Louis Hartlooper Stichting. Met de prijs hopen de initiatiefnemers het schrijven over film in Nederland onder de aandacht te brengen en waardering uit te spreken voor idealisme, moed, inzet en bevlogenheid. Een nationale filmcultuur is ondenkbaar zonder goede filmpublicaties. Zonder referenties, reflecties, onderzoek, inventarisaties en andere geschreven inzichten is er zelfs geen begin van filmcultuur.

Procedure
Elke deelnemende filmvakvereniging (te weten DDG, FPN, NSC, DPN en Netwerk Scenarioschrijvers) heeft uit eigen gelederen een representant gekozen die zitting neemt in de jury, die bestaat uit vijf leden. Zoals gewoonlijk is het Genootschap in juni gekomen tot een shortlist van genomineerde publicaties. De eerste week van september komt de jury bijeen om de winnende publicatie te selecteren. Tijdens de uitreiking van de prijs is de jury aanwezig om de jurykeuze toe te lichten.

Shortlist genomineerde publicaties
De vijf genomineerde publicaties voor de Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie 2018 zijn (in alfabetische volgorde):

  1. Maria Barnas & Dirk van Weelden (red.), Alex van Warmerdam – L’histoire kaputt, Nieuw Amsterdam en Eye Filmmuseum, 2018
  2. Nouchka van Brakel, Scènes uit mijn eigen draaiboek, Em. Querido’s Uitgeverij, 2018
  3. www.vpro.nl/cinema
  4. Barend de Voogd, Tot de laatste akte! 19 filmverzamelaars en hun sterke verhalen, GDI, 2017
  5. Frans Westra, Floor Kulker, e.a., 100 jaar branchevereniging van bioscopen in Nederland - Van Nederlandse Bioscoopbond naar Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters. NVBF, 2018

In de bijlage meer informatie over de publicaties van de vijf genomineerden.

Het Louis Hartlooper Genootschap
Het Louis Hartlooper Genootschap is gelieerd aan het Louis Hartlooper Complex (LHC) en de bijbehorende Stichting. Dit genootschap kent een wisselende samenstelling en bestaat uit een tiental filmmakers en filmprofessionals die regelmatig bijeenkomen. Dit genootschap heeft in 2005 de Louis Hartlooper Prijs geïnitieerd. Het genootschap stelt zonder ruggespraak en in volstrekte onafhankelijkheid de shortlist samen, waaruit representanten van de filmvakorganisaties uiteindelijk de winnaar kiezen.

Prijs
Naast een eervolle plek, middels een fotografische afbeelding in de eregalerij van het LHC, bestaat de prijs uit een bedrag van 1.000 euro, een penning met oorkonde en daarnaast een Zwarte Spiegel. Bovendien krijgt de winnaar de uitnodiging om het jaar daarop tijdens de uitreiking een korte voordracht te houden over het belang van goede filmjournalistiek (doelstelling van de prijs indachtig). Dit jaar zal Joyce Roodnat, winnaar van 2017, de lezing houden.

Eerdere winnaars
De prijs is eerder toegekend aan:

  • Joyce Roodnat (2005) voor de artikelenreeks Europese Filmklassieken in M, het maandelijkse magazine van NRC Handelsblad;
  • Dirk Lauwaert (2006) voor zijn boek Dromen van een expeditie;
  • Annemieke Hendriks (2007) voor haar boek De pioniers. Interviews met 14 wegbereiders van de Nederlandse cinema;
  • André Waardenburg (2008) voor zijn enthousiasmerende artikelen in NRC Handelsblad en Skrien;
  • Dana Linssen (2009) gewaardeerd om de brede en beschouwende journalistieke context als filmjournaliste van NRC Handelsblad en hoofdredacteur van De Filmkrant;
  • Oliver Kerkdijk (2010) voor zijn eigenzinnig romantisch taalgebruik en een indrukwekkende kennis van de filmhistorie, tezamen een ode aan de cinema vormend;
  • Eric Koch (2011), die door zijn grote liefde voor uiteenlopende filmgenres de afgelopen jaren veel heeft bijgedragen aan het filmbezoek en de filmbeleving in Nederland;
  • Gawie Keyser (2012), die film op een hoger plan weet te tillen door met liefde, passie én verhelderende inzichten te schrijven in o.a. de Groene Amsterdammer.
  • Bor Beekman (2013), voor zijn artikelen en interviews in De Volkskrant die hij schrijft met een gedegen kennis van zaken en met open vizier. Dat maakt zijn artikelen uitermate boeiend en getuigen van een grote liefde voor film.
  • Rob van Scheers & Paul Verhoeven (2013) voor ‘Volgens Verhoeven’. Een bundeling van de Volkskrant-reeks van 65 teksten waarin een aantal klassieke films besproken wordt.
  • Tjeu van den Berk en Marjeet Verbeek (2014) voor ‘Het filmgesprek: woorden aan droombeelden wijden (spiritualiteit van de film)’. De winnende publicatie is doordrenkt van liefde voor de filmkunst, niet eenduidig en een pleidooi voor de onbevangenheid.
  • Ruud den Drijver (2015) voor ‘Circus Bloteman – Biografie van Wim Verstappen, filmpionier uit de West’. Een omvangrijke biografie over het leven en werk van een markante en veelzijdige regisseur, producent, lobbyist, docent en essayist.
  • Patricia Pisters (2016) voor ‘Filming for the Future. The Work of Louis van Gasteren’. Een meeslepend relaas van de carrière van de veelzijdige kunstenaar, maar ook een pleidooi voor zijn authentieke, gedurfde en betrokken manier van films maken.
  • Joyce Roodnat (2017) voor ‘Hee… zie je dat!? - De films van Ed van der Elsken’. Een ontrafeling van zijn autobiografische films op zo’n manier dat je zin krijgt de films te gaan (her)zien.

Genomineerden Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie 2018
(in alfabetische volgorde)

Maria Barnas & Dirk van Weelden (red.), Alex van Warmerdam – L’histoire kaputt, Nieuw Amsterdam en Eye Filmmuseum, 2018
Alex van Warmerdam laat zich niet vangen in een hokje, daar is hij te veelzijdig voor als maker van theater en film, dichter, schilder en schrijver. Bij de tentoonstelling over deze buitengewone kunstenaar in Eye Filmmuseum is dit begeleidende boek verschenen. Geen gebruikelijke catalogus met een braaf overzicht van zijn oeuvre, maar een boek dat probeert het ‘Van Warmerdam gevoel’ te duiden. Verschillende schrijvers en dichters werden gevraagd om dat specifieke gevoel, oer-Hollands en absurdistisch tegelijk, in woorden te vatten. Tijdens het lezen van deze verhalen en gedichten waan je je weer even in een film van Van Warmerdam. Zoals een film Hitchcockiaans kan zijn of een dromerige scène Fellinesk, is L’histoire kaputt een heus Van Warmerdamiaans boek geworden.

Nouchka van Brakel, Scènes uit mijn eigen draaiboek, Em. Querido’s Uitgeverij, 2018
Filmmaker Nouchka van Brakel beschrijft de grote veranderingen van de jaren zestig waartoe zij zich enorm voelde aangetrokken en waarin ze zich actief inzette voor Dolle Mina, en over de ontmoetingen met vrouwen die haar geïnspireerd hebben, zoals Farah Diba en Patricia Highsmith. Toch draait alles uiteindelijk in haar leven om film en het is een genoegen om over haar contacten met Shirley MacLaine, Agnes Varda en Robert Altman te lezen.

Uiteraard gaat het ook over de films die ze maakte. Het boek bevat haar filmografie van 22 titels, tot stand gebracht tussen 1966 en 2012, maar helaas is de lijst van NGF’s (Niet-gerealiseerde filmplannen) bijna net zo lang: 18 titels. Zo gaat dat in Nederland.

Een lezenswaardige kijk op een deel van onze filmgeschiedenis, geschreven door de eerste vrouw die als regisseur afstudeerde aan de Nederlandse Filmacademie.

www.vpro.nl/cinema
‘De grootste, meest complete Nederlandstalige website over film én series, boordevol recensies, interviews, video's en verslagen van de belangrijkste filmfestivals in binnen- en buitenland’, zo kenschetst de website zichzelf. De site bevat een filmdatabase met meer dan 100.000 filmtitels, 300.000 personen en 50.000 recensies. De redactie van VPRO Cinema schrijft daarnaast artikelen en beschrijvingen voor de VPRO Gids.

De wekelijkse besprekingen van de bioscooppremières zijn adequaat, het overzicht van de films die dagelijks op tv komen is handig, de artikelen en podcasts zijn informatief en de site heeft een goed archief met teksten, beeldfragmenten en trailers. De website is een witte raaf tussen de vele filmsites die we in Nederland hebben.

Barend de Voogd, Tot de laatste akte! 19 filmverzamelaars en hun sterke verhalen, GDI, 2017
Ter gelegenheid van de gelijknamige tentoonstelling in het Geoffrey Donaldson Instituut, het filmmuseum en filmarchief in Noord-Scharwoude, verscheen een boek over mannen (en een enkele vrouw) die films verzamelen en hun films vaak ook in een privé bioscoopje vertonen. Uit een lijst van meer dan honderd Nederlandse filmverzamelaars heeft Barend de Voogd 19 enthousiaste filmverzamelaars geselecteerd en hen en hun collectie in een uitgebreid portret beschreven. Rijk geïllustreerd met vele fraaie filmfoto's en filmposters en steeds van een portretfoto voorzien door  fotografe Marjolein Ansink. Het boek is tevens een hommage aan het meer dan honderdjarige celluloid, dat door de digitalisering van de filmbranche dreigt te verdwijnen, maar door deze filmliefhebbers gekoesterd wordt.

Frans Westra, Floor Kulker, e.a., 100 jaar branchevereniging van bioscopen in Nederland - Van Nederlandse Bioscoopbond naar Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters. NVBF, 2018
Dit lijvige jubileumboek bevat een gevarieerde reeks korte essays over mijlpalen en sleutelfiguren in de honderdjarige geschiedenis (1918-2018) van de filmvertoning in Nederland, een bedrijfstak die leeft en groeit en ons altijd weer boeit. Centraal staat de geschiedenis van de belangenvereniging van bioscoopeigenaren. Ook is ruimte voor veel details over de dagelijkse routine op de werkvloer, zoals bioscoopreclames, bioscoopjournaals, collectes voor het Bio Vakantieoord, kassasystemen en de filmprojectietechniek door de jaren heen. Het boek bevat daarnaast degelijke kenschetsen van in vergetelheid geraakte filmfestivals, zoals de Filmweek Arnhem (1955-1981) en de Cinemanifestatie in Utrecht (1966-1978), allebei initiatieven van ondernemers uit de bedrijfstak. Het is een echt bladerboek, met prachtig beeldmateriaal van reisbioscopen en drive-in bioscopen, buurtbioscopen en bioscooppaleizen, inbouwzaaltjes en service bioscopen, filmhuizen en multiplexen. Het is een aanjager van nieuwsgierigheid naar hoe vroeger film vertoond werd. De lezer raakt vervuld van weemoed en verbazing.